Torsdag
27/10: Hvad betyder kirken for krigen i Ukraine? Oplæg til debat v. Emil Hilton
Saggau, ph.d. Lunds Universitet, forsker med speciale i de moderne ortodokse
kirker efter kommunismen i Østeuropa.
Krigen i Ukraine har dybe kirkelige rødder. De russiske politiske og religiøse
lederes forståelse af Ukraine, byen Kyiv og vesten er tæt forbundet med den
russiske ortodokse kirke. Og for Putin er kirken, foruden landets atomarsenal,
Ruslands stærkeste indenrigs- og udenrigspolitiske forsvar. Men også den
ukrainske selvforståelse og ønske om selvstændighed er tæt forbundet med
kirkerne. Dette kom særligt til udtryk, da den ukrainske ortodokse kirke løsrev
sig fra russisk indflydelse og blev selvstændig i 2018. En begivenhed som
medførte en endnu dybere kløft mellem Ukraine og Rusland. Hvilken funktion har
kirken i krigen? Hvordan bruges kirken til at udforme national selvforståelse?
Og hvilken betydning – om nogen – har den ortodokse kirke i forhold til russisk
og ukrainsk mentalitet?
Torsdag
03/11: Er dansk børnefjernsyn frisindet nok? Oplæg til debat v. Andreas Bo
Jensen, redaktør DR Ultra.
Dansk børnefjernsyn dukker med jævne mellemrum op i den udenlandske presse med
chok eller forundring over, hvor bramfrit eller frisindet det er. Der bliver
tegnet et billede af, at dansk børne-tv er noget særligt og gør tingene anderledes.
Men hvad er der sket med arven efter Kaj og Andrea, Nanna, Anna og Lotte og
alle de andre? Hvad kendetegner godt børne-tv i dag? På hvilke præmisser skal
det produceres; er det på de voksnes eller på børnenes? Og er dansk børne-tv
stadig frisindet nok til at indtage en særlig position i dansk kulturarv?
Torsdag
10/11: Har vi druknet naturen i sang og snak? Oplæg til debat v. Stefan
Hermann, forfatter og rektor for Københavns Professionshøjskole.
Kun hver andet af de danske børn i alderen 5-12 år har set stjernehimlen, viser
en undersøgelse fra Danmarks Naturfredningsforening i 2021. Klimakrisen – med
artsuddøen og temperaturstigninger – galoperer fortsat derudaf, men vi ved
stadig ikke, hvordan vi egentlig skal forstå - og ikke mindst passe på - den
natur der er omkring os. Har vi mistet en almen føling med naturen omkring os?
Og hvor bliver humanister, præster og højskolefolk af, når talen falder på
naturfaglighed og almendannelse? Hvordan får vi helt konkret naturen tilbage på
skemaet som et led i den almene dannelse?
Torsdag 17/11:Er embedsværket blevet
(for) politisk? Oplæg til debat v. Birgitte Poulsen, lektor i offentlig
forvaltning og styring (RUC) og medlem af forskningsgruppen TOPI.
Det embedsværk, der arbejder for vores fælles folkestyre, skal balancere to
principper. Det ene er hensynet til den demokratisk valgte minister, der skal
bestemme. Det andet er et hensyn til retsstaten, hvor loven skal overholdes.
Embedsværket skal på én gang arbejde for at realisere den siddende regerings
ønsker og samtidig navigere i dansk og international lov. De har pligt til at
informere- og sætte sig imod ministeren, hvis de politiske tiltag er på kant
med loven eller ligefrem ulovlige. Reglerne er klare nok, men virkeligheden er
grumset. Det har en lang række sager de senere år vist, herunder bl.a.
minksagen, instrukssagen, Tibetsagen osv. Eksempler på embedsværkets svære
balancegang mellem politik og lovgivning. Hvor langt skal embedsværket gå for
at indfri politikernes ønsker? Hvordan skal balancen mellem det juridiske og
det politiske håndteres? Og hvilken tendens ser vi i disse år? Har noget ændret
sig?
Torsdag 24/11: Hvordan skal vi leve af
vores viden? Oplæg til debat v. Kirsten Busch Nielsen, Dekan, professor,
dr.theol.
Danmark er et videnssamfund, som betyder, at en af vores største eksportvare er
vores viden og tænkning. I foråret 2022 kom den nye reformkommission med et
udspil til fremtidens uddannelse, hvor en af opgaverne er at skabe bedre
uddannelse for alle. Et af reformkommissionens udspil er et begreb om livslang
læring; et andet er en forkortelse og omlægning af kandidatstudiet på
universitetet til en étårig- eller deltidsuddannelse, med et tættere forhold
til arbejdsmarkedet. Det er en række tiltag, der skal sikre fremtidens
(videns-) samfund og vækst. Men hvad er sammenhængen mellem videnssamfund og
dannelse? Og hvordan ser fremtidens universitet egentlig ud i den bedste af
alle verdener?
Torsdag 01/12: Hvem
sidder der bag skærmen? Oplæg til debat v. Maia Kahlke Lorentzen, ekspert i
cybersikkerhed og digital dannelse hos Cybernauterne.
Den demokratiske samtale er særligt udfordret af de sociale medier, hvor færre
og færre danskere orker at deltage, fordi tonen er for hård og grov. Særligt
kvinder og minoriteter trækker sig i stigende grad fra debatter på Facebook. Så
hvad betyder det for den offentlige samtale i en tid hvor sociale medier er en
stigende magtfaktor til politisk indflydelse? Er det Facebook og Twitters
algoritmer, der skaber had, eller er det bare hadefulde mennesker, der har fået
en platform at nå ud fra? Og er den demokratiske samtale kun udfordret online,
eller viser den tegn på en langt mere graverende diskurs, hvor vi har glemt at
lytte til hinanden? Hvad stiller man op, når den enes ytringsfrihed fører til
ekskludering af den andens?
Torsdag 08/12: Hvornår er man uegnet til at være forælder? Oplæg til debat
v. Mathias Mencke, journalist, og Nanna Schelde, featureskribent og forfatter.
”Flere udsatte børn bør bortadopteres,” sagde statsminister Mette Frederiksen i
sin nytårstale 2020. Ordene markerede en ny politisk linje, der siden da har
fået antallet af tvangsbortadoptioner til at stige markant. Der kan være gode
og vægtige grunde til at tvangsfjerne et barn fra dets biologiske forældre, men
de stigende antal tvangsfjernelser kalder også på italesættelse af de to
begreber: frihed og normalitet. For har vi stadig frihed til at være de
forældre vi gerne vil være? Og er vores normalitetsbegreb blevet mere snævert i
forhold til, hvad der er den ’rigtige’ familie? Hvornår vurderer det danske
samfund, at man er uegnet som forælder?
Tor | 28.10.2021 | 08:15-09:00 |
Tor | 04.11.2021 | 08:15-09:00 |
Tor | 11.11.2021 | 08:15-09:00 |
Tor | 18.11.2021 | 08:15-09:00 |
Tor | 25.11.2021 | 08:15-09:00 |
Tor | 02.12.2021 | 08:15-09:00 |
Tor | 09.12.2021 | 08:15-09:00 |
Reservation udløber om
Kursusnummer
212-1
Første mødegang
Tor 28.10.2021 08:15-09:00
Sidste mødegang
Tor 09.12.2021 08:15-09:00
Underviser
Forskellige Oplægsholdere
Undervisningssted
Vartov
Farvergade 27
1463 København K
Lokale
Salen
Pris
0,- | Almen |